torsdag 8 maj 2014

Bilresa 1990 (del 2)

Bilresa söderut längs I-95, till Atlanta, sedan norrut genom Appalacherna längs Blue Ridge Parkway.

Young Harris, Georgia. Nära gränsen mot North Carolina. Alldeles intill gränsen mot North Carolina. Grått och disigt som alla andra dagar. Man börjar se Appalacherna.   Karta

Någonstans i norra Georgia eller södra North carolina. Omkring Young Harris körde jag mot öster, och sedan norrut in i North Carolina. I så fall så är det efter att jag kört upp bland höjderna. Efter det så mörknande det, och det blev lite äventyrligt senare när man körde ner mot dalen kring Asheville. Det var nedförsbacke ett bra tag.

Södra Blue Ridge Mountains, North Carolina. Uppe på Blue Ridge Parkway strax efter Asheville. Taget mot
väster mot Tennessee.  Karta

Södra Blue Ridge Mountains, North Carolina. Från Blue Ridge Parkway. Lite senare på samma väg. Dis och dimma i dalgångarna. De högsta punkterna längs vägen var ca 1800 meter över havet.

Mount Mitchell, North Carolina. Högsta punkten  i Appalacherna. En väderstation syns på toppen.  Karta

Grandfather Mountain, Södra Blue Ridge Mountains, North Carolina.

Grandfather Mountain, Södra Blue Ridge Mountains, North Carolina.

Möjligen Blowing Rock, Blue Ridge Mountains, North Carolina. Området kring Blowing Rock var det sista stället jag var på
längs Blue Ridge Parkway. Jag stannade några minuter vid en utsiktsplats. Det är möjligt att detta var taget där. Blowing Rock är känt för sina starka vindar. Därav namnet.

Efter att jag kommit till Blowing Rock så åkte jag ner från Blue Ridge Parkway, rakt igenom North Carolina österut via Raleigh och Durham. Tog sedan I-95 hemåt igen. Åkte från Blowing Rock hela vägen hem utan att stanna någonstans en längre tid. Hade nu kört tillräckligt tyckte jag. Det var nyårsafton. Tänkte att jag kanske skulle stanna i Washington DC eller Baltimore på vägen och se på fyrverkeri, men åkte rakt hem.