torsdag 8 maj 2014

Bilresa 1990 (del 1)

Bilresa söderut längs I-95, till Atlanta, sedan norrut genom Appalacherna längs Blue Ridge Parkway. Fortsättning i nästa inlägg.

Annapolis, Maryland. Dom har en militärakademi där. Det är kanske en del av den som syns i bilden om jag inte minns fel.   Karta

Fäste under amerikanska inbördeskriget utan för Richmond, Virginia. Längre upp finns en liten park med ett litet museeum som jag besökte. Dom visade en film där om inbördeskriget som var väldigt vinklad till sydstaternas fördel. (Virgina är en sydstat, och Richmond var deras huvudstad efter att dom lämnat unionen med resten av USA.)

Richmond, Virginia. Förmodligen taget från samma park som bilden ovan.    Karta

George Washington Statue, Richmond, Virginia.  Karta


Efter Richmond så åkte jag vidare söderut längs I-95. Det var snö och blask emellanåt. Jag åkte igenom North Carolina och stannade bara i Fayetteville en liten stund och åt lite. Tråkigt ställe, tog ingen bild. Åkte vidare in till South Carolina och bytte väg till I-20 och körde mot Columbia, South Carolina. Det var mörkt och jag körde förbi Columbia och tvärs igenom resten av South Carolina längs I-20. Det var väldigt tomt på vägen mellan Columbia och Augusta, Georgia. Stannade i Augusta, Georgia, just på andra sidan av gränsen vid Savannah River. Övernattade i ett billigt och risigt motell i Augusta. 10 eller 15 dollar kostade det för en natt.


Savannah River, Augusta, Georgia. Åkte sedan vidare mot Atlanta.

Downtown Atlanta, Georgia. Det är upplysta fontäner.

Coca Cola Museum, Atlanta, Georgia. Coca Colas högkvarter ligger i Atlanta. Gick in och såg gamla flaskor och dylikt.  Karta

Coca Cola Museum, Atlanta, Georgia. Dom hade fontäner som sprutade läsk med jämna mellanrum. Man kunde smaka på en del förstås.

Stone Mountain Lake utanför Atlanta, Georgia. Andra dagen i Atlanta så åkte jag till Stone Mountain. En park med ett litet berg som sticker upp kring omgivningen. Jag hajkade upp på toppen av berget.  Karta

Staty i Stone Mountain Park utanför Atlanta, Georgia.   Karta

Någonstans i norra Georgia. Efter Stone Mountain så åkte jag norrut mot North Carolina och Appalacherna. vet inte exakt var bilden är tagen, men man börjar se lite kuperad terräng.